Pers

NLO Trends: Luistertijd radio stijgt tijdens coronavirus

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) signaleert een stijging van de gemiddelde luistertijd sinds het begin van de coronacrisis in Nederland. De gemiddelde luistertijd naar radiozenders neemt met 6% toe in week 12, vooral door de toename van het thuis luisteren. In week 12 luisterde men gemiddeld 173 minuten per dag naar de radio, in de…
Lees meer

Audioconsumptie groeit

Luistertijd gemiddeld 202 minuten per dag Het luisteren naar radio en naar (eigen) muziek is in de afgelopen twee jaar verder toegenomen. In 2017 werd 190 minuten per dag geluisterd, inmiddels luisteren we gemiddeld 202 minuten naar audio. Hierin is live radio luisteren stabiel gebleken en heeft het een meerderheidsaandeel van 72%. Dit blijkt uit…
Lees meer

Nederlander besteedt bijna 8,5 uur per dag aan media

  De tijdsbesteding van Nederlanders is stabiel. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 81⁄2 uur aan media. Live radio luisteren blijft de populairste luisteractiviteit. In 2018 gaat driekwart van de totale luistertijd op een dag naar live radio. Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag.…
Lees meer

NLO verrijkt luistercijfers

Meer inzicht in digitaal luisteren en profielen van luisteraars Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft twee belangrijke elementen toegevoegd aan de luistercijfers voor radio. De eerste innovatie betreft de ontvangstwijze. Het luistervolume is vanaf nu in te delen naar de wijze waarop luisteraars naar radio luisteren. NLO hanteert hiervoor de indeling FM/Kabel, Internet, DAB+ en…
Lees meer

Toelichting op RfP

Onlangs is door NLO, NOM, SKO en VINEX een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd, waarin de wensen en eisen zijn vastgelegd voor het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek, dat in de loop van 2019 zijn beslag moet krijgen op de Nederlandse markt. ‘Luisteren’ vormt een belangrijk onderdeel van dit onderzoek naast kijken, lezen en digitaal. De RfP…
Lees meer

Publicatie eisenpakket nieuw crossmediaal bereiksonderzoek

Op 2 juli hebben de organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland gezamenlijk een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd voor de opzet en uitvoering van een nieuw mediabereiksonderzoek. Hiermee is Nederland het eerste land in de wereld waarin een tender wordt gestart voor een crossmediaal bereiksonderzoek. Dit onderzoek gaat het “kijken”, “lezen” en “luisteren” naar/van media en…
Lees meer

Bezit van mobiele devices en het gebruik daarvan om te internetten groeit door

Rapportage Media Standaard Survey 2017 beschikbaar De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de zevende keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht. In de rapportage komen de belangrijkste resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde, zoals: Vrijwel iedereen in…
Lees meer

Radio luistercijfers december 2017-januari 2018

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode december 2017-januari 2018 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.911 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 51 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van…
Lees meer

Radio luistercijfers september-oktober 2017

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode september-oktober 2017 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.928 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 37 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt door GfK uitgevoerd in opdracht…
Lees meer

CrossMedia:Tijd 2017 is live

De gezamenlijke JIC’s van de Nederlandse bereiksonderzoeken en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) hebben CrossMedia:Tijd 2017 gelanceerd. Met deze strategische tool kunnen bureaus en adverteerders het bereik en de contactfrequentie van crossmediale campagnes berekenen voor een groot aantal doelgroepen. Nieuw in de opzet is de toevoeging van buitenreclame en een uitbreiding van het aantal websites…
Lees meer