Pers

Eerste publicatie NMO Luisteronderzoek

Audiomarkt stapt over op nieuwe meetmethode Op 1 februari 2023 is de eerste publicatie van het volledig vernieuwde luisteronderzoek openbaar gemaakt. De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen ‑adverteerders, mediabureaus en publishers- in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische,…
Lees meer

Transitie-index NMO Luisteronderzoek

Om gebruikers van de luistercijfers inzicht te geven in de verschillen tussen het nieuwe en het oude luisteronderzoek introduceert NMO de ‘Transitie-index’. Deze index geeft het verschil weer tussen de oude en nieuwe luisterdichtheid op 13+ voor het tijdvak van de hele week van 06.00 tot 24.00 uur. Daarnaast is er per zender inzicht in…
Lees meer

Nieuw Nationaal Luisteronderzoek officieel van start in januari 2023

Eerste publicatie beschikbaar op 1 februari, daarna volgen wekelijkse leveringen Op 1 januari 2023 start het volledig vernieuwde luisteronderzoek. Vanaf dat moment wordt het luistergedrag van de Nederlandse bevolking gemeten aan de hand van de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos. Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van alle betrokkenen  – adverteerders, mediabureaus en publishers- in…
Lees meer

NLO lanceert Podcast & Audio on demand Standaard

  Amsterdam, 29 juni 2021   Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) rapporteert vanaf nu maandelijks de downloads van podcasts en audio on demand. Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu nog niet zijn aangesloten bij NLO. De eerste toplijst van de NLO Podcast & Audio on demand…
Lees meer

Brede lancering NMO

Afgelopen donderdag vond de lancering plaats van het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek NMO. Het Nationaal Media Onderzoek – zoals het onderzoek voluit heet – presenteerde zich aan de markt via een webinar, met als gastvrouw Amber ‘Kassa’ Kortzorg. Zij ontving een keur aan intern- en extern betrokkenen en ondervroeg hen over alle aspecten van NMO en de…
Lees meer

Nationaal Media Onderzoek gaat van start

SKO, NLO, NOM en VINEX besluiten tot integrale samenwerking in bereiksonderzoek Na een intensief tenderproces zijn Kantar en Ipsos door SKO, NLO, NOM en VINEX geselecteerd om het nieuwe geïntegreerde bereiksonderzoek op te zetten. Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek (NMO) zal het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten en gaat…
Lees meer

NLO biedt inzicht in streaming data van live radio

Streaming Audio Standaard staat open voor alle marktpartijen  Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) brengt vanaf nu maandelijks de online live radiobeluistering in kaart, zodat voor alle radiomerken vergelijkbare cijfers gerapporteerd worden. Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu niet zijn aangesloten bij NLO. De eerste publicaties over…
Lees meer

Luistertijd radio normaliseert op hoog niveau

De gemiddelde luistertijd per dag lijkt naarmate de coronacrisis voortduurt te normaliseren op een hoger niveau dan voor de crisis. “NLO Trends”, een analyse van Nationaal Luister Onderzoek (NLO) naar de impact van de coronacrisis op het luistergedrag, toont aan dat de gemiddelde luistertijd direct vanaf de start van de crisis relatief sterk is gestegen…
Lees meer

NLO Trends: Luistertijd radio stabiel op hoog niveau

In week 14 luisterden Nederlanders van 10 jaar en ouder gemiddeld 178 minuten per dag naar de radio. Dat is 11% meer dan het weekgemiddelde van voor de coronacrisis (week 1 t/m 10) en 15% meer dan het gemiddelde van dezelfde week een jaar eerder. Een vergelijkbaar beeld is zichtbaar onder radioluisteraars: gemiddeld besteedden luisteraars…
Lees meer

NLO Trends: Luistertijd radio blijft stijgen tijdens coronacrisis

De tijd die Nederlanders tijdens de coronacrisis besteden aan radioluisteren blijft stijgen. In week 13 luisterde men gemiddeld 185 minuten per dag naar de radio, in de week daarvoor was dat 173 minuten; een stijging van 7%. Als we alleen kijken naar de radioluisteraars, dan is de stijging 11%: van gemiddeld 272 minuten per dag…
Lees meer