nationaal luisteronderzoek

Currency

Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) wordt uitgevoerd door Ipsos en levert de ‘currency’ op basis waarvan luisteraandelen van radiostations worden berekend en reclamecampagnes worden gepland.

Het luistergedrag wordt passief elektronisch gemeten in het NMO Multimedia Panel. Het panel bestaat uit 2.800 personen van 18 jaar en ouder. Daarnaast houden n=300 jongeren van 13-17 jaar een e-diary bij van hun luistergedrag. Wekelijks worden de resultaten van de voorgaande week (maandag t/m zondag) gepubliceerd.

De uitvoering van het luisteronderzoek is in handen van Ipsos en Kantar. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor de werving van het panel. Ipsos draagt zorg voor de meting, dataverwerking en rapportage. De meter van Ipsos heet MediaCell+ en bestaat uit een app op de smartphone van elk panellid. 

Meer informatie over de meetmethode en het panel verschijnt binnenkort op de website van het Nationaal Media Onderzoek.