NLO Trends: Luistertijd radio stijgt tijdens coronavirus

NLO Trends: Luistertijd radio stijgt tijdens coronavirus

maart 27, 2020 Luistercijfers Overige 0

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) signaleert een stijging van de gemiddelde luistertijd sinds het begin van de coronacrisis in Nederland. De gemiddelde luistertijd naar radiozenders neemt met 6% toe in week 12, vooral door de toename van het thuis luisteren. In week 12 luisterde men gemiddeld 173 minuten per dag naar de radio, in de week daarvoor was dat 164 minuten per dag. Als we alleen kijken naar de radioluisteraars is de stijging 7%: van 254 minuten in week 11 naar 272 minuten in week 12. Het weekbereik blijft stabiel op 87%, wat neerkomt op een bereik van ruim 13,2 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder.

Onder de noemer ‘NLO Trends’ heeft NLO een analyse verricht naar de gemiddelde luistertijd en het bereik van radiozenders op weekbasis. Uit de data blijkt dat de gemiddelde luistertijd in week 12 is toegenomen. De toename is zowel zichtbaar onder de totale groep Nederlanders van 10 jaar en ouder, als onder de radioluisteraars.

De toename in de luistertijd is vooral zichtbaar op de thuislocatie, waar sprake is van een stijging van 29 minuten. Natuurlijk gaat dit ten koste van het luisteren onderweg of op het werk en school; een daling van 19 minuten.\

Opvallend is ook de sterke toename van het luisteren via internet. Er wordt in week 12 33% meer via internet naar radiozenders geluisterd dan in de week ervoor.

Over het onderzoek ‘NLO Trends’

Het Nationaal Luister Onderzoek publiceert maandelijks de luistercijfers die betrekking hebben op een tijdvak van twee maanden. Deze luistercijfers zijn gebaseerd op het radiolog wat respondenten gedurende een week bijhouden. Ongeveer 93% van het radiopanel vult het radiolog online in via smartphone, tablet of laptop/PC. Daarnaast vult een deel van het radiopanel een papieren versie van het radiolog in. Het verwerken van de papieren radiologs neemt relatief veel tijd in beslag, waardoor snel inzicht in actuele gebeurtenissen onmogelijk is. NLO Trends is dan ook gebaseerd op alleen de online ingevulde radiologs, waardoor er verschillen kunnen ontstaan tussen de maandelijkse en de wekelijkse luistercijfers.